Pilates

Pilates is een effectief oefenprogramma voor een flexibel en sterk lichaam. De oefeningen zijn gebaseerd op de bewegingsleer van Joseph Pilates, een vorm van lichaamsbeweging die zich het best laat omschrijven als een mengvorm van gymnastiek en yoga. Tijdens Pilates worden vaak meerdere spiergroepen tegelijkertijd bereikt.

Er zijn 5 principes van Pilates die altijd terug komen in de oefeningen.

  • Concentratie: Volledige aandacht bij elk spiertje dat je aanspant.
  • Beheersing: Je moet de juiste spieren in de juiste combinatie aanspannen.
  • Centrum: Je centrum of ‘core’ is het gebied rond je onderrug en onderbuik. Voordat je bewegingen van je armen of benen uitvoert, moet je altijd eerst je centrum stabiliseren en activeren.
  • Nauwkeurigheid: Elke bewegingen moeten nauwkeurig worden uitgevoerd om het doel te bereiken.
  • Ademhaling: Zonder een optimale ademhaling kun je moeilijk functioneren.

Vanuit deze principes beginnen we de les met een warming up, oefeningen staand en liggend op de mat, cool down en een gehele ontspanning voor het hele lichaam en geest. Er wordt gebruik gemaakt van rustige achtergrond muziek. Matjes zijn aanwezig alleen een extra handdoek kan fijn zijn voor onder het hoofd. Bij Pilates heeft niemand schoenen aan zodat we de voeten vrij kunnen bewegen. Dikke stabiele warme sokken zijn hierbij fijn in de les.

Het is een fijne en rustige manier om lekker aan jezelf te werken op je eigen tempo en kunnen.

De lessen worden gegeven op vrijdagochtend van 10.30-11.30 in de Hertogshal.

Heeft u vragen? Stuur een mail naar of kom vrijblijvend een keer meedoen.


Blijf op de hoogte en ontvang de weekbrief digitaal

Schrijf u hiernaast in voor de digitale weekbrief van sv ROAC!