Het clubblad digitaal
Hoe goed lees jij het clubblad? Deze vraag hebben we vorig jaar in een van onze clubbladen aan de orde gesteld. Nog even ter verduidelijking de overwegingen die achter onze vraag zitten.
Waar voorheen het clubblad het voornaamste communicatiemiddel was, hebben we tegenwoordig veel meer communicatie kanalen, denk aan de website, Facebook, Twitter en Instagram. En de diverse sportbonden hebben hun eigen app, waarin altijd de laatste wedstrijdinformatie en actuele stand te vinden is. De vraag is dan, wat is de toegevoegde waarde van het clubblad?
Om hier enig inzicht in te krijgen, hebben we eind vorig seizoen een enquête gehouden. Onder andere tijdens een wedstrijd van ROAC 1, de Jeugd Olympiade en Het slechtste team toernooi hebben we leden gevraagd een enquêteformulier in te vullen. Hierin werd gevraagd of het clubblad door hen werd gelezen, welke onderwerpen hun interesse hebben, op welke andere wijze ze het nieuws van ROAC volgen en uiteraard naar persoonlijke gegevens als leeftijd, geslacht en soort lidmaatschap.

We hebben ruim 60 ingevulde formulieren retour gekregen. Hieronder in het kort de belangrijkste conclusies die daaruit te trekken zijn. Op de vraag lees je het clubblad, antwoordde 60% met ja, 24% leest het soms en 16% leest het niet. Op de vraag zou je het clubblad digitaal lezen, antwoordde 40% met ja, 42% misschien en 18% nee.
Als we kijken naar de leeftijdsopbouw van de ge-enquêteerde personen blijkt er wel een verschil te zijn tussen jong en oud. De oudere leden hechten duidelijk meer aan de papieren versie. Terwijl juist meer jongeren aangeven het clubblad wel te gaan lezen als het digitaal wordt aangeboden.
Een dergelijke trend is ook te zien onder onze volgers op social media. Ook dat doen jongeren veel meer dan ouderen. Op Instagram worden we gevolgd door veelal jonge leden, vaak al vanaf 11/12 jaar. Op Twitter zijn het vooral de sportliefhebbers, die de wedstrijdprestaties volgen en op Facebook is het vooral de midden generatie (ouders van leden) die ons volgt.
Nu is het aan ons als commissie communicatie om het digitale clubblad op een aansprekende en goed leesbare manier te maken. Door de coronacrisis zijn we nu versneld aan de slag gegaan om het clubblad digitaal aan te bieden. Hierbij een eerste opzet van hoe wij als commissie communicatie denken het digitale clubblad vorm te kunnen geven. In dit clubblad proberen we zowel tekst als advertenties goed tot hun recht te laten komen. Wij hopen dat we daarin geslaagd zijn.
Helaas kunnen op dit moment nog niet alle advertenties in het digitale clubblad meedraaien, dit heeft o.a. te maken met de opmaak en het formaat van de advertenties. Hier moet nog aan gewerkt worden.
Laat ons gerust weten wat je van dit digitale clubblad vindt.