S.v. ROAC 1 sluit af met een overwinning

ROAC heeft de laatste wedstrijd van het seizoen in winst weten om te zetten. ROAC speelde enkel voor de eer maar wist het nog niet veilige Fair Play met 1-0 te verslaan.

Waar alle andere clubs volgende week nog aan de bak moeten in zondag 3C, speelde ROAC afgelopen maandag haar laatste wedstrijd van het seizoen. Aangezien er 13 clubs in de competitie zitten is er iedere competitieronde een club vrij. Het lot bepaalde dat ROAC de laatste competitieronde niet meer in actie hoeft te komen. Aangezien ROAC nergens meer om speelt komt dat niet heel vervelend uit.

Maar eerst moest ROAC haar sportieve plicht nog voldoen tegen Fair Play. Voor de winterstop deden de Culemborgers nog mee voor de bovenste plekken, maar na het puntenaftrek (onterecht afgelasten van een wedstrijd) en het vertrek van enkele bepalende spelers in de winterstop is er weinig overgebleven van de titelaspiraties en moet er nog voor degradatie gevreesd worden. Twee weken geleden was Fair Play er wel nog verantwoordelijk voor dat de titelstrijd weer nieuw leven ingeblazen werd door tegen alle verwachtingen in WV-HEDW met 0-1 te verslaan.

Maar in Rijpwetering zou Fair Play dit kunstje niet kunnen herhalen, hoewel het op de counter drie grote kansen zou krijgen om het net te vinden. Twee in de eerste helft, waarvan de eerste poging op de paal belandde en de tweede poging voorlangs ging. De derde kans, in de tweede helft, werd door Tijn van der Geest gepakt.

ROAC kreeg veel meer kansen, maar had ook alle moeite om het net te vinden. Bart Hogenboom kopte op de lat en schoot van dichtbij op de keeper. Freek van Zeil kopte in riante positie naast en poeierde nog een keer langs de bal vlak voor het vijandelijke doel. Maar ook Thijs van Seggelen en Loek van As kregen een opgelegde mogelijkheid om een fraaie aanval te belonen met een doelpunt, maar ook zonder succes.

In de tweede helft werd het wat minder met de Ripse kansen. Wel zag Van As nog een schot van de doellijn worden weggekopt en zouden vele pogingen vanuit de tweede lijn geen resultaat opleveren. Vlak voor tijd werd toch de ban gebroken. Van Seggelen ontvang een heerlijke bal van Wessel van der Poel, stuitte eerst nog op de goalie, maar schoot in de rebound toch nog raak: 1-0.

In de slotfase zette Fair Play een slotoffensief in om het benodigde puntje voor handhaving binnen te halen en werd het nog even billenknijpen. Maar de Rippers hielden het doel schoon en trokken de 1-0 over de streep.

ROAC eindigt het seizoen als nummer 5 of 6, afhankelijk van wat KDO volgende week nog doet. ROAC valt in ieder geval buiten de prijzen en daarmee is het seizoen dus klaar. Vooraf gezien zette ROAC in op de nacompetitie. ROAC heeft er ook aan kunnen ruiken, maar drie nederlagen in vier wedstrijden in maart en april werden ROAC te veel. Ook omdat daarnaast te veel punten tegen de staartploegen werden verspeeld. Tegen DIOS werd tweemaal gelijkgespeeld, maar ook tegen Aalsmeer en Quick 1890 werden punten verloren.

In het algemeen is ROAC te wisselvallig geweest dit seizoen en heeft ROAC veel moeite gehad met het vinden van het vijandelijke net. Met 44 doelpunten scoorden alleen Aalsmeer, APWC, Quick 1890 en PVC minder. Qua tegendoelpunten deed niemand het beter dan de Rippers. ROAC incasseerde slechts 20 tegendoelpunten. Titelkandidaten Sporting, Swift en WV-HEDW moesten allen minimaal 30 keer slikken.

Komend seizoen gaat ROAC proberen meer af te dwingen en daarin gaat het sowieso versterking krijgen in spits Martijn van Trigt die terugkeert van SJC. Ook zullen de langgeblesseerden Sam van der Geest, Steef Wortman, Kevin de Jong en Casper van der Heijden volgende seizoen hopelijk weer kunnen aansluiten en voor aanvallende impulsen kunnen zorgen.

Opstelling ROAC: Tijn van der Geest; Jim van der Meer, Freek Heemskerk (89. Djordy Strijk), Mitchel Boere, Tanno van der Pouwkraan; Jay Koek (46. Thomas van Veen), Wessel van der Poel, Loek van As; Bart Hogenboom, Freek van Zeil (72. Yoek Bentvelzen), Thijs van Seggelen (85. Joost van der Geest).

Hoewel ik nooit schreef onder mijn eigen naam, was het geen geheim dat ik, Freek Heemskerk, altijd de verslagen schreef. Ik vond het leuk om te doen, het was voor mij een manier om soms wat frustraties van mij af te schrijven en soms wat complimenten en speldenprikken uit te delen. Ik zal hier mee stoppen, aangezien ik ook stop met voetballen voor ROAC 1. Gelukkig kunnen jullie verslagen over de wedstrijden van ROAC kunnen blijven lezen op de website van onze mediapartner www.leidenamateurvoetbal.nl. Dank voor het lezen al die jaren en we blijven elkaar zien op de club.

Groetjes,

Freek