Onze sporten

Handbal

S.v. ROAC heeft een actieve handbaltak. Er zijn diverse teams voor jong en oud én onze handbalgeschiedenis gaat járen terug.

Handbal is een sport tussen twee ploegen van elk zeven spelers. De winnaar is het team dat de meeste doelpunten maakt door de bal in het doel van de tegenstander te werpen.

De kern van het spel kent twee belangrijke regels: de bal mag niet met het onderbeen en de voet worden gespeeld en een speler mag met de bal in de hand maar drie passen doen, dan moet deze de bal op de grond stuiten of afspelen.

Bij ROAC spelen diverse jeugdteams.

• B-jeugd: voor 16 t/m 18 jaar
  • C-jeugd: voor 12 t/m 16 jaar
  • D-jeugd: voor 10 t/m 12 jaar
  • E-jeugd: voor 8 t/m 10 jaar
  • F-jeugd: tot 8 jaar

Bekijk hier het volledige competitieprogramma.

F-jeugd nieuwe speelwijze

Voor de allerkleinsten is er de F-jeugd. De F-jeugd speelt wedstrijdjes volgens het principe van het nieuwe jeugdhandbal. Dat is met open verdedigingsvormen en de keeper die meedoet in de aanval. Hier wordt echter geen competitiestand van bijgehouden. Naast wedstrijdjes worden ook andere spelvormen georganiseerd.

Meer weten over de F-jeugd? In deze video wordt de nieuwe speelwijze uitgelegd.

Geschiedenis van onze handbaltak

Handbal kent een lange geschiedenis in onze dorpen. Zowel in Oud Ade als in Rijpwetering wordt in 1952 een handbalvereniging opgericht: NIO (Na Inspanning Ontspanning) in Rijpwetering en Jong Ade in Oud Ade. In 1978 fuseren NIO en Jong Ade tot handbalvereniging OASE (Ondanks Alles Samen Een).

De volgende grote verandering op het Hertogspark, de bouw van de Hertogshal in 2008, vormt de reden om een fusie met andere sportverenigingen uit de dorpen aan te gaan. Sinds 1 februari 2010 behoort ook de handbal tot s.v. ROAC en vormt het Hertogspark de thuisbasis.

Trainingen

De handbalteams trainen in het voorjaar/zomerseizoen op de buitenvelden en in het najaar/winterseizoen in de Hertogshal. De teams trainen op dinsdag en donderdag.

Wil je een keer meetrainen?

Mail de handbalcommissie

De contributie voor de handbal vind je op deze pagina.

Handbal teams

Seizoen 2023-2024